TIMSS 2007 melibatkan 425,000 pelajar
dari 59 buah negara di seluruh dunia, dan merupakan satu penilaian antarabangsa
yang paling terkini. Matlamatnya adalah untuk menyediakan maklumat perbandingan
tentang pencapaian pendidikan di seluruh dunia untuk meningkatkan pengajaran
dan pembelajaran matematik dan sains. TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study), dijalankan
setiap empat tahun digred keempat (tahun 4) dan kelapan (tingkatan 2), TIMSS
menyediakan data tentang trend dalam pencapaian matematik dan sains dari masa
ke masa.
TIMSS
merupakan satu projek IEA (International
Association for the Evaluation of Educational Achievement), yang merupakan
institusi penyelidikan negara dan kerajaan yang mempunyai kewangan bebas
diperingkat antarabangsa dalam pelbagai mata pelajaran sejak tahun 1959.
Dijalankan ke atas kitaran 4 tahun, TIMSS telah menilai mata pelajaran
matematik dan sains dalam tahun 1995, 1999, 2003 dan 2007 dengan perancangan
yang dijalankan bagi tahun 2011. Sebagai tambahan kepada trend pemantauan
pencapaian di gred keempat dan kelapan, TIMSS menyediakan maklumat mengenai
kemajuan yang relatif merentasi gred sebagai kohort pelajar yang dinilai pada
gred yang keempat dalam satu kitaran berpindah ke gred kelapan empat tahun
kemudian.
Kajian TIMSS juga untuk menyediakan perspektif
perbandingan mengenai trend dalam pencapaian dalam
konteks sistem pendidikan yang berbeza, pendekatan organisasi sekolah
dan amalan pengajaran. Untuk
memaklumkan kepada dasar pendidikan di negara-negara yang mengambil bahagian,
penilaian ini di seluruh dunia dan projek penyelidikan juga mengumpul maklumat
latar belakang yang banyak yang menangani kebimbangan mengenai kuantiti, kualiti,
dan kandungan pengajaran. Sebagai contoh, TIMSS 2007 mengumpul maklumat
terperinci mengenai kurikulum matematik dan sains dan pelaksanaan, serta
penyediaan guru, ketersediaan sumber, dan penggunaan teknologi.
Demi perbandingan di seluruh negara dan merentasi
penilaian, ujian TIMSS
2007 adalah secara amnya dijalankan pada akhir tahun
persekolahan. Rangka kerja pentaksiran mengandungi empat domain iaitu nombor, algebra, geometri
dan data dan kebarangkalian.
Pada setiap gred rangka kerja matematik menerangkan setiap
domain kandungan dari
segi subtopik tertentu dan objektif dalam
setiap topik.
No comments:
Post a Comment