Pelajar Pasca Siswazah

My photo
Tanjong Malim, Perak, Malaysia
(Dari Kanan) Abdul Kalamudinsah Abd Karim, Rusmiza Rusle, Noraini Mohd Sohaimi, Nurul Aziyan Abd Aziz

Sunday, May 6, 2012

TIMSS 2007



TIMSS 2007 melibatkan 425,000 pelajar dari 59 buah negara di seluruh dunia, dan merupakan satu penilaian antarabangsa yang paling terkini. Matlamatnya adalah untuk menyediakan maklumat perbandingan tentang pencapaian pendidikan di seluruh dunia untuk meningkatkan pengajaran dan pembelajaran matematik dan sains. TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study), dijalankan setiap empat tahun digred keempat (tahun 4) dan kelapan (tingkatan 2), TIMSS menyediakan data tentang trend dalam pencapaian matematik dan sains dari masa ke masa.
            TIMSS merupakan satu projek IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement), yang merupakan institusi penyelidikan negara dan kerajaan yang mempunyai kewangan bebas diperingkat antarabangsa dalam pelbagai mata pelajaran sejak tahun 1959. Dijalankan ke atas kitaran 4 tahun, TIMSS telah menilai mata pelajaran matematik dan sains dalam tahun 1995, 1999, 2003 dan 2007 dengan perancangan yang dijalankan bagi tahun 2011. Sebagai tambahan kepada trend pemantauan pencapaian di gred keempat dan kelapan, TIMSS menyediakan maklumat mengenai kemajuan yang relatif merentasi gred sebagai kohort pelajar yang dinilai pada gred yang keempat dalam satu kitaran berpindah ke gred kelapan empat tahun kemudian.
Kajian TIMSS juga untuk menyediakan perspektif perbandingan mengenai trend dalam pencapaian dalam konteks sistem pendidikan yang berbeza, pendekatan organisasi sekolah dan amalan pengajaran. Untuk memaklumkan kepada dasar pendidikan di negara-negara yang mengambil bahagian, penilaian ini di seluruh dunia dan projek penyelidikan juga mengumpul maklumat latar belakang yang banyak yang menangani kebimbangan mengenai kuantiti, kualiti, dan kandungan pengajaran. Sebagai contoh, TIMSS 2007 mengumpul maklumat terperinci mengenai kurikulum matematik dan sains dan pelaksanaan, serta penyediaan guru, ketersediaan sumber, dan penggunaan teknologi.
Demi perbandingan di seluruh negara dan merentasi penilaian, ujian TIMSS 2007 adalah secara amnya dijalankan pada akhir tahun persekolahan. Rangka kerja pentaksiran mengandungi empat domain iaitu nombor, algebra, geometri dan data dan kebarangkalian. Pada setiap gred rangka kerja matematik menerangkan setiap domain kandungan dari segi subtopik tertentu dan objektif dalam setiap topik.

No comments:

Post a Comment