Pelajar Pasca Siswazah

My photo
Tanjong Malim, Perak, Malaysia
(Dari Kanan) Abdul Kalamudinsah Abd Karim, Rusmiza Rusle, Noraini Mohd Sohaimi, Nurul Aziyan Abd Aziz

Friday, May 11, 2012

Fobia Matematik

Pautan: Fobia Matematik


Artikel ini menerangkan bahawa kebimbangan matematik adalah satu fenomena yang sering dianggap apabila memeriksa masalah pelajar dalam matematik. Mark H. Ashcraft , Ph.D. mentakrifkan kebimbangan matematik sebagai "rasa ketegangan, kekhuatiran, atau ketakutan yang mengganggu dengan prestasi matematik" (2002, p. 1) skala pengukuran kebimbangan matematik 1 telah dibangunkan oleh Richardson dan Suinn pada 1972. Sejak perkembangan ini, beberapa penyelidik telah memeriksa kebimbangan matematik dalam kajian empirikal .Hembree (1990) telah menjalankan analisis yang teliti meta- 151 kajian mengenai kebimbangan matematik. Ia menentukan bahawa kebimbangan matematik yang berkaitan dengan prestasi matematik yang lemah pada ujian pencapaian matematik dan bahawa kebimbangan matematik yang berkaitan dengan sikap negatif tentang matematik. Hembree juga menunjukkan bahawa kebimbangan matematik secara langsung berkaitan dengan mengelakkan matematik.
Ashcraft (2002) menunjukkan bahawa pelajar matematik yang sangat bimbang akan mengelakkan situasi di mana mereka perlu melaksanakan persamaan matematik. Malangnya, keputusan mengelakkan matematik dalam amalan kompetensi, pendedahan dan matematik kurang, meninggalkan lebih ramai pelajar cemas dan matematik tidak bersedia untuk mencapai. Di kolej dan universiti, pelajar matematik bimbang mengambil kursus matematik yang kurang dan cenderung untuk merasa negatif terhadap matematik. Malah, Ashcraft mendapati bahawakorelasi antara kebimbangan matematik dan pembolehubah seperti keyakinan dan motivasi amat negatif .
Menurut kepada Ashcraft, kerana kebimbangan matematik boleh menyebabkan mengelakkan matematik, dilema impirikal timbul. Sebagai contoh, apabila pelajar yang sangat bimbang matematik melaksanakan mengecewakan pada soalan matematik, ia mungkin disebabkan kebimbangan matematik, atau kekurangan kecekapan dalam matematik kerana mengelakkan matematik. Ashcraft ditentukan dengan mentadbir ujian yang menjadi semakin matematik mencabar, beliau menyedari bahawa walaupun individu yang bimbang matematik lakukan dengan baik pada bahagian pertama ujian yang mengukur prestasi. Walau bagaimanapun, pada bahagian kedua dan lebih sukar daripada ujian, terdapat hubungan negatif yang kuat di antara ketepatan dan kebimbangan matematik.

Prestasi kebimbangan

Takut rakyat dalam bidang matematik boleh dikaitkan untuk menguji pengambilan dan kebimbangan prestasi. Sebahagian ulama telah mencadangkan hubungan yang kuat antara kebimbangan matematik dan prestasi matematik.

Skala Penilaian Kebimbangan

Skala penarafan bagi kebimbangan matematik telah ditulis pada tahun 1972 oleh Paolo Morden dan Suinn. Paolo Morden dan Suinn ditakrifkan kebimbangan matematik sebagai "perasaan menangkap dan ketegangan yang berkaitan dengan manipulasi nombor dan penyelesaian masalah matematik dalam pelbagai konteks."

Matematik dan budaya

Walaupun terdapat persamaan melingkungi yang berkaitan dengan pemerolehan kemahiran matematik, para penyelidik telah menunjukkan bahawa kebolehan matematik kanak-kanak berbeza antara negara. Di Kanada, sebahagian besar pelajar skor rendah dalam matematik, penyelesaian masalah dan operasi daripada pelajar-pelajar di Korea dan Singapura. Penyelidik telah dijalankan perbandingan menyeluruh antara negara-negara, dan telah menentukan bahawa di negara-negara seperti Taiwan dan Jepun, ibu bapa memberi tumpuan yang lebih kepada usaha bukannya kebolehan semula jadi intelektual dalam kejayaan sekolah. Tambahan pula, ibu bapa di negara-negara ini cenderung untuk menetapkan harapan yang lebih tinggi dan standard untuk anak-anak mereka. Di sebaliknya, pelajar menghabiskan lebih banyak masa kepada kerja rumah dan kerja rumah nilai lebih daripada kanak-kanak Amerika.  (Stevenson & Lee, 1990).

No comments:

Post a Comment