Pelajar Pasca Siswazah

My photo
Tanjong Malim, Perak, Malaysia
(Dari Kanan) Abdul Kalamudinsah Abd Karim, Rusmiza Rusle, Noraini Mohd Sohaimi, Nurul Aziyan Abd Aziz

Friday, May 18, 2012

Etnomatematik



Dalam artikel ini mengatakan bahawa dalam pendidikan matematik , ethnomathematics adalah kajian tentang hubungan antara matematik danbudaya (D'Ambrosio, 1999, 146). Sering dikaitkan dengan "budaya tanpa ungkapan bertulis" (D'Ambrosio, 1997, boleh paraphrases Ascher 1986), ia juga boleh ditakrifkan sebagai "'matematik yang diamalkan di kalangan kumpulan-kumpulan budaya yang dikenal pasti" (Powell dan Frankenstein, 1997 memetik D' Ambrosio). Ia merujuk kepada kelompok yang luas idea antara dari sistem berangka dan matematik yang berbeza untuk matematik pendidikan aneka. Matlamat ethnomathematics adalah untuk menyumbang kepada kedua-dua pemahaman budaya dan pemahaman matematik, dan terutamanya untuk membawa kepada menghargai hubungan antara kedua-dua.
            'Ethnomathematics' istilah yang diperkenalkan oleh pendidik Brazil dan matematik Ubiratan D'Ambrosio pada tahun 1977 semasa pembentangan bagi Persatuan Amerika untuk Kemajuan Sains. Sejak D'Ambrosio dikemukakan istilah, orang - D'Ambrosio - telah berjuang dengan makna ("penyalahgunaan etimologi membawa kita untuk menggunakan perkataan, masing-masing, etnik dan mathema bagi kategori analisis dan tics mereka dari (dari techne) "(D'Ambrosio 1997)).
            Berikut adalah pensampelan beberapa takrif ethnomathematics yang dicadangkan antara tahun 1985 dan 2006:
"Matematik yang diamalkan di kalangan kumpulan-kumpulan budaya yang dikenal pasti seperti masyarakat negara-puak, kumpulan buruh, kanak-kanak kurungan umur tertentu dan golongan profesional" (D'Ambrosio, 1985).
"Matematik yang terkandung di dalam amalan setiap" (Gerdes, 1986).
"Kajian idea-idea matematik budaya yang tidak kenal huruf" (Ascher, 1986).
"Kodifikasi yang membenarkan kumpulan budaya untuk menerangkan, mengurus dan memahami realiti" (D'Ambrosio, 1987).
"Matematik ... difahami sebagai produk budaya yang telah dibangunkan sebagai hasil daripada pelbagai aktiviti" (Bishop, 1988).
"Kajian dan pembentangan idea-idea matematik orang-orang tradisional" (Ascher, 1991).
"Sebarang bentuk pengetahuan budaya atau ciri-ciri aktiviti sosial kumpulan sosial dan / atau kumpulan kebudayaan yang boleh diiktiraf oleh kumpulan-kumpulan lain seperti ahli antropologi Barat, tetapi tidak semestinya oleh kumpulan asal, sebagai pengetahuan matematik atau aktiviti matematik" (Pompeu, 1994).
"Matematik amalan budaya" (Presmeg, 1996).
"Penyiasatan tradisi, amalan dan konsep matematik kumpulan subordinat sosial" (Knijnik, 1998).
"Kita telah menggunakan perkataan ethnomathematics sebagai mod, gaya, dan teknik (tics) penjelasan, pemahaman, dan menghadapi dengan persekitaran semula jadi dan budaya (mathema) dalam sistem budaya yang berbeza (ethnos)" (D'Ambrosio, 1999 , 146).
"Apakah perbezaan antara ethnomathematics dan amalan umum mewujudkan satu model matematik fenomena budaya (contohnya," antropologi matematik "Paul Kay [1971] dan lain-lain)? Isu penting adalah hubungan antara intentionality dan status epistemologi . setitik air yang mengeluarkan dari penyiraman boleh, contohnya, boleh dimodelkan secara matematik, tetapi kita tidak akan akui pengetahuan bahawa matematik kepada tukang kebun purata. Menganggarkan peningkatan dalam biji benih yang diperlukan untuk plot taman peningkatan, di sisi lain, layak. " (Eglash et al 2006).

No comments:

Post a Comment