Pelajar Pasca Siswazah

My photo
Tanjong Malim, Perak, Malaysia
(Dari Kanan) Abdul Kalamudinsah Abd Karim, Rusmiza Rusle, Noraini Mohd Sohaimi, Nurul Aziyan Abd Aziz

Sunday, May 13, 2012

Keresahan Matematik


Pautan: Keresahan Matematik

Artikel ini lebih menumpukan kepada kebimbangan seseorang pelajar. Adakah anda seorang pelajar yang mendapat bimbang pada hanya pemikiran mengambil bahawa kelas matematik yang diperlukan? Adakah anda risau untuk memikirkan sebahagian semua rang undang-undang apabila anda telah makan tengah hari dengan sekumpulan kawan-kawan? Adakah anda percaya bahawa anda hanya tidak mempunyai fikiran matematik? Adakah anda mengelakkan aktiviti atau kelas-kelas lain yang mungkin melibatkan matematik? Jika mana-mana satu atau lebih daripada situasi ini menggambarkan diri anda, anda boleh mengalami Kebimbangan Matematik.

Apakah Kebimbangan Matematik?

Kebimbangan matematik adalah satu perasaan yang rumit tentang emosi kebimbangan bahawa orang mempunyai kira-kira keupayaan untuk memahami dan melakukan matematik mereka. Orang yang mengalami kebimbangan matematik merasakan bahawa mereka tidak berupaya melakukan aktiviti dan kelas yang melibatkan matematik. Sesetengah orang matematik bimbang walaupun mempunyai takut matematik; ia dipanggil fobia matematik. Insiden kebimbangan matematik di kalangan pelajar kolej telah meningkat dengan ketara sepanjang dekad yang lalu. Ramai pelajar telah dipilih walaupun kolej utama dalam asas bagaimana matematik sedikit diperlukan untuk ijazah. Kebimbangan matematik telah menjadi begitu berleluasa di kampus kolej bahawa banyak sekolah telah direka program kaunseling khas untuk membantu pelajar matematik bimbang. Kebimbangan matematik adalah emosi, berbanding intelek, masalah. Walau bagaimanapun, kebimbangan matematik mengganggu keupayaan seseorang untuk belajar matematik dan oleh itu keputusan dalam masalah intelektual.

Punca Keresahan Matematik?

Kebimbangan matematik tidak mempunyai punca tunggal. Sering kebimbangan matematik adalah hasil daripada pengalaman negatif atau memalukan pelajar dengan matematik atau guru matematik pada tahun-tahun sebelumnya. Pengalaman itu boleh meninggalkan seorang pelajar yang beriman dirinya kekurangan keupayaan matematik. Kepercayaan ini sebenarnya boleh menghasilkan prestasi yang lemah, yang berfungsi sebagai mengesahkan bukti kepada pelajar. Fenomena ini dikenali sebagai nubuatan memenuhi sendiri. Keputusan kebimbangan matematik prestasi yang lemah bukan sebaliknya.

Mitos Matematik

Terdapat beberapa kepercayaan yang salah tentang matematik, yang menyumbang kepada kebimbangan pelajar, dan kebimbangan tentang matematik. Antara mereka mitos termasuk:
  • Lelaki lebih baik dalam matematik daripada wanita. Penyelidikan telah gagal untuk menunjukkan apa-apa perbezaan di antara jantina dalam kebolehan matematik.
  • Terdapat satu cara terbaik untuk melakukan masalah matematik. Kebanyakan masalah matematik boleh diselesaikan dengan beberapa cara.
  • Sesetengah orang mempunyai minda matematik dan lain-lain tidak. Kebanyakan orang lebih mampu dalam matematik, daripada mereka percaya mereka.
  • Ia buruk untuk menghitung jari anda. Mengira di jari sebenarnya menunjukkan pemahaman aritmetik.
  • Orang-orang yang baik dalam matematik masalah dengan cepat dalam kepala mereka. Bahkan profesor matematik contoh kajian masalah sebelum mengajar mereka di dalam kelas.

Matematik Permainan

Kebimbangan matematik sering disebarkan oleh beberapa permainan minda bahawa pelajar bermain sendiri.
  • Saya tidak melakukan matematik cukup pantas. Orang belajar pada kadar yang berbeza. Berapa cepat matematik tidak penting.
  • Saya tidak mempunyai fikiran matematik. Kepercayaan ini interferers dengan keupayaan sebenar untuk belajar matematik.
  • Saya mendapat jawapan yang betul tetapi saya melakukannya dengan cara yang salah. Tidak ada cara terbaik untuk melakukan masalah matematik.
  • Jika saya mendapat betul, terlalu mudah. Pelajar matematik bimbang sering menolak kebolehan mereka sendiri apabila mereka yang berkaitan dengan matematik.
  • Matematik adalah tidak berkaitan dengan hidup saya. Membebaskan diri anda takut kepada matematik menambah pilihan dan kebebasan untuk hidup anda.

Apa perkara berkenaan kebimbangan matematik?

Kebimbangan matematik adalah tindak balas psikologi yang dipelajari kepada matematik, yang mengganggu keupayaan untuk melaksanakan matematik pelajar. Ia tidak mencerminkan keupayaan sebenar pelajar dalam matematik. Terdapat beberapa strategi pelajar boleh gunakan untuk mengatasi tindak balas kebimbangan. Beberapa strategi utama yang diterangkan di sini.
  • Mengkaji dan mempelajari prinsip-prinsip dan kaedah aritmetik asas. Ramai pelajar, mungkin kerana pengalaman awal yang negatif, tidak pernah benar-benar membangunkan asas yang kukuh dalam aritmetik asas, terutamanya pendaraban dan pecahan. Kerana matematik merupakan satu disiplin yang terkumpul, iaitu konsep yang kompleks dibina secara kumulatif ke atas konsep yang lebih mudah, seorang pelajar yang telah tidak dibangunkan asas aritmetik pepejal akan menghadapi masalah pembelajaran matematik perintah yang lebih tinggi. Satu kursus pemulihan atau kursus pendek aritmetik adalah sering langkah penting yang pertama dalam mengurangkan tindak balas kebimbangan kepada matematik.
  • Sedar pemikiran, perasaan, dan tindakan yang seperti mereka yang berkaitan dengan matematik. Kebimbangan matematik mempengaruhi pelajar yang berbeza dalam cara yang berbeza. Ia adalah penting untuk membiasakan diri dengan fikiran yang anda mempunyai bersempadan diri dan situasi apabila anda menghadapi matematik. Jika anda sedar pemikiran yang tidak rasional atau tidak realistik, anda boleh bekerja untuk menggantikan pemikiran yang lebih positif dan realistik.
  • Mendapatkan bantuan! Kebimbangan matematik yang dipelajari dan diperkukuh dalam tempoh masa yang panjang dan oleh itu tidak dihapuskan dengan segera. Seorang pelajar boleh mengurangkan tindak balas kebimbangan dengan lebih berkesan dengan bantuan beberapa perkhidmatan yang berbeza. Psikologi kakitangan dan kaunselor di Pusat Kaunseling boleh membantu pelajar menganalisis tindak balas psikologi mereka kepada matematik, mempelajari kemahiran pengurusan kebimbangan, dan membangunkan strategi berkesan menghadapi. Pelajar Pembelajaran Bantuan Center (SLAC) boleh membantu pelajar mendapatkan tutor, mengambil kelas matematik mengambil perhatian dan bersedia untuk menghadapi peperiksaan dengan lebih berkesan, dan ia boleh memberikan nombor matematik pembelajaran bantuan. Makmal Matematik TxState menyediakan bantuan tutorial khas kepada pelajar-pelajar dalam kursus-kursus matematik bahagian yang lebih rendah.
  • Mempelajari perbendaharaan kata matematik. salah satu masalah pelajar mempunyai dengan matematik memahami terma dan perbendaharaan kata. Matematik sering menggunakan kata-kata dalam cara yang berbeza sekali daripada apa yang mereka makan yang digunakan dalam mata pelajaran lain. Faktor jangka panjang adalah satu contoh. Pelajar selalu keliru kekurangan pemahaman terma dan perbendaharaan kata dengan keupayaan matematik.
  • Belajar pengurangan kebimbangan dan teknik pengurusan kebimbangan. Kebimbangan banyak boleh mengganggu tumpuan, perhatian pemikiran yang jelas, dan memori. Pelajar boleh mempelajari teknik bersantai pengurusan kebimbangan yang sangat berkesan dalam mengawal ciri-ciri emosi dan fizikal kebimbangan yang mengganggu dengan keupayaan pemprosesan mental.

Belajar kelas matematik dan teknik belajar yang berkesan.

Pelajar yang takut matematik sering mengelak daripada meminta soalan untuk menyelamatkan malu, duduk di belakang kelas, gagal untuk mendapatkan bantuan daripada seorang profesor, dan biasanya menunda belajar matematik sehingga saat-saat akhir. Semua tingkah laku negatif ini bertujuan untuk mengurangkan kerisauan pelajar tetapi sebenarnya menyebabkan dalam kebimbangan yang lebih sengit. Terdapat beberapa tingkah laku yang positif, yang sebenarnya membantu pelajar belajar dan prestasi yang lebih baik dalam kelas matematik. Pertama, duduk dekat di depan kelas di mana anda akan mengalami sedikit gangguan dan berasa lebih sebahagian daripada apa yang sedang dibincangkan. Kedua, jika anda mempunyai soalan, minta! Yakinlah bahawa anda tidak adalah satu-satunya yang mempunyai soalan yang sama anda ingin bertanya. Jangan takut untuk meminta pertolongan daripada profesor anda selepas kelas atau pada waktu pejabat. Ketiga, menyediakan! Membaca bahan buku teks sebelum ia dibincangkan di dalam kelas. Adakah masalah. Kemahiran matematik berasal dari amalan dan pengulangan. Akhirnya, selepas kelas, mengkaji bahan yang dilindungi lagi.

No comments:

Post a Comment