Pelajar Pasca Siswazah

My photo
Tanjong Malim, Perak, Malaysia
(Dari Kanan) Abdul Kalamudinsah Abd Karim, Rusmiza Rusle, Noraini Mohd Sohaimi, Nurul Aziyan Abd Aziz

Wednesday, May 9, 2012

Kemahiran Menguruskan Bilik Darjah



Kemahiran menguruskan bilik darjah sangat penting bagi memastikan suasana fizikal dan psikologi bilik darjah sesuai bagi proses pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan lancar dan berkesan. Guru yang baik mampu untuk menjadikan suasa kelasnya menarik dan tidak membosankan.
Namun begitu, kehebatan kurikulum yang dirancang oleh golongan cerdik pandai tidak akan berkesan secara optimum sekiranya aspek keselesaan murid didalam kelas tidak dapat diatasi. Bilangan murid yang ramai di dalam satu kelas seperti yang dapat disaksikan pada hari ini menjejaskan pelaksanaan kurikulum yang telah dirancangkan. Bilangan sehingga 41 orang murid di dalam satu kelas memang akan menyesakkan bilik tersebut. Murid-murid akan merasa tidak selesa serta berada dalam keadaan yang tertekan. Sudut-sudut yang sepatutnya boleh diwujudkan di dalam kelas serta amat berguna bagi membantu pembelajaran murid-murid tidak akan dapat diadakan. Kelas yang sempit, murid yang ramai bermakna, atmosfera pembelajaran tidak akan menjadi baik. Faktor asas seperti ini haruslah diambil kira dan diatasi secepat mungkin.
Banyak model-model bilik darjah yang sesuai, menarik serta kondusif untuk pembelajaran aktif menetapkan bilangan murid maksimum hanya 25 orang sahaja.  Susun atur yang dicadangkan memang sesuai untuk kurikulum kita yang baru dilaksanakan ini. Agak mendukacitakan sekiranya kita gagal untuk menzahirkan hasrat kurikulum yang hebat ini atas sebab sebab infrastruktur yang tidak sesuai. Tidak dinafikan bahawa untuk merealisasikan satu kelas 15 hingga 25 orang murid agak sukar dan memerlukan kos yang tinggi. Namun begitu, inilah harga yang perlu dibayar jika kita inginkan perubahan.

No comments:

Post a Comment