Pelajar Pasca Siswazah

My photo
Tanjong Malim, Perak, Malaysia
(Dari Kanan) Abdul Kalamudinsah Abd Karim, Rusmiza Rusle, Noraini Mohd Sohaimi, Nurul Aziyan Abd Aziz

Sunday, May 6, 2012

Faktor kemerosotan pelajar Malaysia dalam TIMSS 2007



Prestasi dan tahap pencapaian pelajar Malaysia dalam Matematik dalam Kajian TIMSS tahun 1999 dan 2003 adalah boleh dibanggakan. Menteri Pelajaran pada ketika itu, Datuk Seri Hishammuddin sendiri dengan bangganya melaporkan hal ini apabila dapatan TIMSS 2003 dikeluarkan. Ini menunjukkan yang pengajaran Matematik dalam Bahasa Malaysia, iaitu bahasa keluarga bagi yang kebanyakan pelajar (terutama pelajar Melayu dan Bumiputera lain) telah membantu pencapaian Matematik yang baik dalam TIMSS 1999 dan 2003. Bahasa Malaysia adalah bahasa pengantar dan pelajar mudah untuk memahami konsep matematik, berbanding dengan pembelajaran dalam Bahasa Inggeris.
Pencapaian Malaysia pada tahun 2003 adalah yang terbaik sepanjang penyertaan di TIMSS. Pada tahun tersebut Malaysia belum melaksanakan pengajaran Matematik dalam Bahasa Inggeris bagi pelajar Tingkatan 2 yang menjadi sampel kajian pada tahun 2003, tetapi bagi sampel tahun 2007 pelajar Tingkatan 2, mereka telah diajar Matematik dalam Bahasa Inggeris semasa mereka berada dalam Tingkatan 1 dan 2. Kajian-kajian (Isahak 2008, Juriah Long 2006) menunjukkan 70%-80% pelajar Tingkatan 2 menyatakan yang mereka sukar dan agak sukar mengikuti pengajaran guru Matematik dalam Bahasa Inggeris.
Berdasarkan kajian tersebut, menunjukkan bahawa pertukaran penggunaan bahasa pengantar Matematik di sekolah dari Bahasa Malaysia ke Bahasa Inggeris (bahasa kedua/ asing bagi kebanyakan pelajar, terutama pelajar Melayu) mulai tahun 2003 (untuk pelajar Tahun 1 dan Tingkatan 1 dan seterusnya), telah menyukarkan dan melemahkan proses pengajaran dan pembelajaran pelajar Malaysia untuk belajar mata pelajaran ini. Dengan itu prestasi pelajar Malaysia dalam ujian TIMSS (2007) merosot dengan ketara, bagi Matematik dari 508 (2003) jatuh ke 474 (2007). Kemerosoton ini adalah terbesar di kalangan 59 negara yang mengambil bahagian. Kemerosotan ini menyebabkan penurunan prestasi pelajar Malaysia dalam Peperiksaan Menengah Rendah (PMR) dan Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

No comments:

Post a Comment