KANAK-KANAK BERMASALAH
PENDENGARAN
Pendengaran merupakan
medium yang sangat penting bagi menyalurkan input dan informasi kepada manusia.
Pendengaran jugalah yang memungkinkan manusia menerima dan menyerap ilmu
sebelum diproses oleh minda. Walaupun masih terdapat deria dan pancaindera lain
seperti bau, sentuhan dan lain-lain, namun deria pendengaran lebih memudahkan
proses pengajaran dan pembelajaran.
Kegagalan deria
pendengaran untuk berfungsi dengan sempurna membawa kepada masalah
berkomunikasi yang sekaligus menjejaskan kualiti kehidupan sosial dan peribadi.
Walaupun masalah pendengaran ini merupakan ancaman kepada kehidupan yang
bermutu, namun kebanyakan kanak-kanak yang bermasalah pendengaran ini sering
dianggap normal dan tidak ketara berbanding dengan mereka yang mengalami
masalah terencat akal. Hal ini tidak
benar sama sekali. Kanak-kanak yang bermasalah pendengaran ini sebenarnya
merasa terasing daripada komuniti berikutan kegagalan mereka untuk
berkomunikasi dengan sempurna.
Menurut penulis
terkenal Amerika, Helen Keller yang juga merupakan seorang buta dan pekak dalam
buku autobiografinya ada menyatakan ‘Blindness
separates us from things, but deafness separates us from people’. Jika
diberi pilihan untuk menjadi buta atau pekak, beliau rela untuk menjadi seorang
yang buta kerana dengan hilangnya deria pendengaran menjadikan seseorang itu
sangat terasing dan tiada manusia sepatutnya merasa terasing di dunia ini.
Masalah pendengaran ini
boleh berpunca dari pelbagai sebab sama ada sebelum kelahiran, semasa kelahiran
dan selepas kelahiran. Antara punca-punca yang membawa kepada masalah
pendengaran ialah jangkitan telinga yang kronik, faktor keturunan, kecacatan
kongenital, sakit kuning yang teruk semasa bayi, penggunaan dadah ototoksik, jangkitan
virus atau bakteria dan juga proses penuaan dan tumor.
Untuk mendengar,
kesemua bahagian telinga iaitu telinga luar, tengah dan dalam haruslah boleh
berfungsi secara normal tanpa sebarang jangkitan atau abnormaliti. Sebarang
gangguan di mana-mana bahagian akan menyebabkan individu berkenaan menghadapi
masalah pendengaran dan kesan masalah ini bergantung kepada tahap keterukan
masing-masing.
MASALAH-MASALAH
SAMPINGAN
Kanak-kanak yang
bermasalah pendengaran ini dapat dikenalpasti mengalami masalah berikut. Mereka
kelihatan kurang memberi perhatian dalam
kelas, selalu berkhayal, buitr-butir percakapan yang tidak jelas dan janggal, kelihatan
terkejut apabila dihampiri dari belakang, duduk terlalu dekat dengan radio atau
televisyen, tidak memahami dan mengikut arahan yang diberi, tidak melibatkan
diri dalam aktiviti yang memerlukan kemahiran bertutur serta sering bertanya
mengenai tugasan yang perlu dilakukan.
Secara asasnya masalah pendengaran ini membawa kepada kesan-kesan
sampingan yang lain iaitu terhadap penguasaan bahasa dan komunikasi,
pertuturan, sosial dan emosi, dan sekaligus menjejaskan pencapaian akademik.
Gangguan dalam komunikasi berlaku apabila percakapan menggunakan dan
mencantumkan huruf-huruf menjadi perkataan dan huruf-huruf ini dibahagikan
kepada kumpulan huruf yang utama iaitu vowel dan konsonan. Penyebutan huruf
konsonan menggunakan frekuensi bunyi yang melebihi 1500 Hz.
Kegagalan untuk mendengar vowel dan konsonan menjadikan
seseorang itu pekak dan sukar untuk mendengar bunyi dan apatah lagi untuk
memahami apa yang dituturkan oleh orang lain. Oleh itu kanak-kanak yang
bermasalah pendengaran akan mengalami masalah bahasa reseptif dan ekspresif
serta turut bermasalah dari segi penyusunan struktur ayat. Kanak-kanak ini
dikenalpasti menggunakan susunan subjek dan predikat yang terbalik, istilah
yang tergantung, perbendaharaan kata yang tidak meluas, dan melakukan kesalahan
tatabahasa yang jelas.
Kanak-kanak ini juga mengalami
kelewatan dari segi kemahiran membaca dan menulis disebabkan oleh kesukaran
mendiskriminasi bunyi, sukar untuk mengikut arahan dan memahami perkataan, tidak
dapat ikut pelajaran secara lisan, tidak menguasai nama dan bunyi huruf serta tidak
dapat mengadunkan bunyi menjadi perkataan.
Dari segi pertuturan,
kanak-kanak yang bermasalah pendengaran akan meniru gerak bibir orang
sekeliling. Mereka juga berhadapan dengan masalah dari segi sebutan, gagap,
suara dan masalah bahasa serta cenderung untuk bercakap dengan nada yang tinggi
disebabkan oleh perubahan struktur pertuturan di mana suara gagal membentuk getaran.
Kesan sampingan masalah
pendengaran juga menjejaskan kehidupan sosial dan emosi. Kanak-kanak ini menunjukkan
tingkah laku yang pasif berbanding dengan rakan mereka yang normal dan lebih selesa
berinteraksi dengan rakan mereka yang
mengalami masalah sama. Oleh itu, adalah sukar untuk menyesuaikan diri dalam
suasana baru. Ini membawa kepada konsep kendiri yang negatif dan mengakibatkan
kurangnya keyakinan diri serta malu dengan ketidakupayaan yang dimiliki.
Seterusnya, menganggap diri tidak pandai
dan menyebabkan gagal untuk menonjolkan kekuatan yang ada pada diri sendiri dan
mengambil keputusan untuk menjauhkan diri daripada masyarakat.
Kesan komunikasi yang
negatif, masalah pertuturan dan emosi yang tidak stabil ini memberikan kesan
yang lebih teruk terhadap pencapaian akademik mereka kerana mereka tidak
dapat menyatakan sesuatu dengan baik dan
berkesan sama ada melalui bahasa lisan atau
tulisan. Oleh itu, mereka akan ketinggalan dari segi penguasaan bahasa dan sukar
untuk memahami sesuatu bersifat abstrak.
No comments:
Post a Comment