Terdapat satu pandangan umum oleh guru-guru dan
masyarakat bahawa matemaik adalah usaha kebudayaan. Namun begitu, dalam bilik
darjah pula, matematik seolah-olah terpisah daripada budaya. Dalam sesebuah
kelas, mungkin wujud pelbagai kaum dan budaya. Maka, komunikasi adalah sangat
penting supaya sedikit demi sedikit, etnomatematik dapat diteraplan.
Ahli etnomatematik
menngatakan bahawa ‘lebih daripada satu matematik’ untuk menggambarkan pelbagai
jawapan yang diberikan daripada pelbagai budaya. Terdapat mungkin lebih daripada satu cara
untuk menjelaskan, memberi pemahaman dan menghadapi dengan realiti dalam
pengajaran matematik.
Sebagai guru,
mereka perlu melihat bilik darjah sebagai sesuatu yang pelbagai akibat wujud
pelbagai budaya tadi dan tugas mereka ialah memberi penumpuan kepada
keseluruhan kelas, bukannya pada budaya tertentu sahaja. Ini dapat meningkatkan
kepentingan kumpulan minoriti.
Bukan itu sahaja,
guru-guru yang masih dalam latihan perguruan, mereka juga perlu didedahkan
dengan etnomatematik untuk memenuhi kepelbagaian latar belakang dan strategi
pembelajaran.
No comments:
Post a Comment