Pelajar Pasca Siswazah

My photo
Tanjong Malim, Perak, Malaysia
(Dari Kanan) Abdul Kalamudinsah Abd Karim, Rusmiza Rusle, Noraini Mohd Sohaimi, Nurul Aziyan Abd Aziz

Sunday, May 6, 2012

Dasar pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI)

Bermula dari tahun 2003, dasar PPSMI (Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris) telah dijalankan keatas semua murid tahun 1 di Sekolah Kebangsaan dan pelajar Tingkatan 1 di Sekolah Menengah. Tetapi pengajaran dan pembelajaran matematik di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina/ Tamil masih lagi diajar dalam Bahasa Cina/ Tamil iaitu bahasa ibunda mereka, dan bukannya dalam Bahasa Inggeris. Bagi Sekolah Kebangsaan, semua murid diajar Matematik dalam Bahasa Inggeris, iaitu bukan bahasa ibunda mereka.
Berdasarkan kajian, pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran ini menjadi lebih sukar kepada lebih daripada 70% murid di Sekolah Kebangsaan. Guru juga sukar mengajar Matematik dalam Bahasa Inggeris kerana mereka sendiri kurang lancar dengan bahasa tersebut. Dengan itu, proses pemahaman pelajar tentang konsep dan prosedur dalam Matematik tidak dapat dibuat dengan mudah dan lancar, walaupun dengan menggunakan program perisian komputer (yang sekarang sudah jarang digunakan kerana dianggap kurang praktikal dan kurang berkesan).
Data PROTIM (program ‘pembangunan’ yang dilaksanakan ke atas murid tahun 4, 5 dan 6 di setiap sekolah dijalankan keatas murid yang menghadapi masalah penguasaan membaca, menulis dan mengira) tahun 2008, menunjukkan seramai 117,000 orang murid Tahun 4 di Sekolah Rendah belum menguasai asas mengira (penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian). Keputusan Peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun 2008, secara bandingan menunjukkan peratus murid SRJK Cina/ Tamil yang mencapai gred cermerlang/ baik meningkat dan prestasi murid Sekolah Kebangsaan merosot. Oleh kerana kebanyakkan murid Sekolah Kebangsaan itu lebih 90% terdiri daripada murid Melayu dan Bumiputera lain, maka murid yang bertambah lemah dalam Matematik adalah murid Melayu dan Bumiputera lain. Inilah kesan negatif yang ketara akibat dari dasar PPSMI ini keatas Sekolah Kebangsaan. Dasar ini tidak menjejaskan pembelajaran dan prestasi murid SRJK Cina/ Tamil, kerana mereka terus belajar Matematik dalam Bahasa Cina/ Tamil (dan ditambah dengan istilah dalam Bahasa Inggeris).
Berdasarkan kajian di atas, kebanyakan (lebih 70%) pelajar Melayu dan Bumiputera lain di Sekolah Kebangsaan, terutama dari golongan sosioekonomi rendah di bandar dan di luar bandar akan terus menghadapi masalah dan kepayahan belajar Matematik dalam Bahasa Inggeris. Oleh kerana asas di peringkat rendah ini lemah, maka kelemahan ini secara keseluruhannya dibawa ke peringkat menengah dan tinggi. Golongan ini, yang telah menghadapi kepayahan belajar sejak enam tahun di sekolah rendah, akan terus terjejas pembelajaran mereka di peringkat menengah. Yang mendapat faedah dan untung dari dasar PPSMI adalah 20% -30% pelajar dari keluarga profesional, golongan menengah dan mereka yang tinggal di bandar. Kebanyakan ibubapa mereka ini tentulah ingin mempertahankan dasar yang menguntungkan mereka. Pemikiran diperingkat pentadbiran tertinggi dan kementerian banyak memihak kepada golongan ini.
Perkembangan dan latihan modal insan dalam bidang profesional akan terjejas, terutama dikalangan bangsa Melayu dan Bumiputera lain, kerana dasar PPSMI akan terus mengecilkan peratus dan bilangan pelajar Melayu yang mempunyai asas kukuh di peringkat rendah dan menengah dalam matematik. Seterusnya mengecilkan lagi peratus pelajar Melayu dan Bumiputera lain yang layak untuk melanjutkan pengajian tinggi dalam bidang profesional. Strategi perkembangan modal insan dalam matematik melalui dasar PPSMI telah dan akan melemahkan keupayaan pembinaan modal insan terutamanya kepada anak-anak Melayu dan Bumiputera lain. Ini akan membantutkan keupayaan ekonomi mereka dan seterusnya perkembangan ekonomi Melayu akan merosot, menambahkan jurang antara kaum dan golongan sosioekonomi serta boleh menjejaskan kestabilan negara.

No comments:

Post a Comment