DEFINISI KANAK-KANAK
BERKEPERLUAN KHAS
Seseorang
kanak-kanak
itu dikatakan
berkeperluan khas apabila memerlukan perhatian dan penjagaan yang
berbeza berbanding dengan kanak-kanak normal
dari pelbagai aspek. Ciri-ciri mental, keupayaan deria atau sensori,
berkomunikasi, tingkah-laku sosial dan fizikal kanak-kanak khas ini berbeza dan
memerlukan modifikasi atau perubahan dalam
aktiviti-aktiviti sekolah ataupun perkhidmatan pendidikan khas. Hal ini bertujuan untuk mengembangkan potensi diri kanak-kanak khas ke
tahap yang optimum dan supaya mereka tidak tertinggal ke
belakang
kanak-kanak normal.
Terdapat pelbagai
definisi mengenai kanak-kanak berkeperluan khas menurut ahli-ahli akademik. Antaranya,
Pensyarah di Unit Asas Pendidikan Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof. Madya
Dr. Samsilah Roslan mengelaskan
kanak-kanak berkeperluan khas ini adalah golongan yang memerlukan pendekatan
pengajaran dan pembelajaran yang berbeza daripada murid biasa. Menurut laporan
beliau di dalam Maklumat Pendidikan Khas (2003), murid berkeperluan khas
terbahagi kepada murid bermasalah penglihatan, bermasalah pendengaran dan
bermasalah pembelajaran.
Menurut Prof Richard
Gargiulo, seorang pensyarah kanak-kanak berkeperluan khas dari University of
Alabama kanak-kanak
berkeperluan khas dapat ditafsirkan sebagai ;
‘Individuals who differ from societal or community standards of
normalcy. These differences may be due to significant physical, sensory,
kognitif, or behavioral characteristics. Many of these children may require
educational programs customized to their unique needs.’
KLASIFIKASI KANAK-KANAK BERKEPERLUAN KHAS
Gargiulo
juga turut mengklasifikasikan jenis
kanak-kanak berkeperluan khas. Daripada
lima jenis masalah yang diklasifikasikan di atas, masalah-masalah sampingan, pakar-pakar yang
diperlukan serta pelan tindakan bagaimana untuk membantu mendidik kanak-kanak bermasalah pendengaran dan
kanak-kanak bermasalah penglihatan akan dikupas dengan lebih lanjut.
No comments:
Post a Comment