Artikel ini ditulis oleh Wahyu Idris dan Yahya Buntat berdasarkan kepada penggunaan aplikasi e-learning dalam pengajaran dan pembeljaran di sekolah. E – learning boleh didefinisikan kepada sebarang pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan rangkaian elektronik (LAN,WAN atau internet) untuk menyampaian isi kandungan, interaksi atau pemudahcaraan. Contoh media eletronik ialah Internet, Intranet, satelit, tape audio/ video, TV interaktif dan CD ROM. Di Malaysia perkembangan e-Learning yang masih baru berbanding dengan Singapura.
Kementerian Pendidikan
Malaysia dan sektor swasta seperti MIMOS dan Kumpulan Utusan bertanggungjawab
untuk menjayakan agenda ‘e-learning’ kebangsaan. Melalui e-Learning
proses pembelajaran pelajar lebih selesa, fleksibel dan kurang tekanan. penulis
menyatakan mengapa e-Learning perlu dilaksanakan dalam sistem pendidikan di
Malaysia.Antara masalah dan cabaran yang perlu dilalui dalam perlaksanaan
e-Learning di sekolah-solah di Malaysia ialah akses dan kos pengendalian,
kekurangan bahan pengajaran dan pembelajaran, kos bahan dan infrastruktur serta latihan tenaga
pengajar adalah antara kekangan yang terpaksa dihadapi dalam memastikan
perlaksanaan e-learning di sekolah-sekolah.
Penulis juga membuat perbandingan diantara
pembelajaran menggunakan e-learning dan kaedah tradisional. Penulis juga
menyatakan beberapa strategi yang boleh dirujuk untuk membolehkan e-learning
dilaksanakan di sekolah-sekolah. Penulis juga mengemukakan beberapa cadangan
bagi membantu dalam usaha melaksanakan e-learning di sekolah-sekolah.
Dapatan daripada artikel ini saya dapati bahawa
artikel ini menerangkan kepentingan e-learning dalam proses pengajaran dan
pembelajaran di sekolah. Malaysia seharusnya tidak ketinggalan
dalam mengaplikasikan e-learning bagi tujuan pengajaran dan pembelajaran agar
proses pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih menarik dan mudah difahami
oleh murid serta penggunaan (ICT) dapat ditingkatkan.Ekuiti
Assalamu`alaikum wrwbt,
ReplyDeleteTahniah di atas blog yang sangat indah.
Sekiranya Cik tahu ada artikal mengenai pencapaian pelajar bermasalah pendengaran di Malaysia di peringkat sekolah rendah dan menengah, boleh maklumkan kepada saya?
Saya sedang membuat kajian yang berkaitan dengan masalah pendengaran di Malaysia.
Terima kasih
Siti Rokiah : srsiwok@gmail.com