Pelajar Pasca Siswazah

My photo
Tanjong Malim, Perak, Malaysia
(Dari Kanan) Abdul Kalamudinsah Abd Karim, Rusmiza Rusle, Noraini Mohd Sohaimi, Nurul Aziyan Abd Aziz

Wednesday, May 30, 2012

Ekuiti

Ekuiti


Artikel ini ditulis oleh Wahyu Idris dan Yahya Buntat berdasarkan kepada penggunaan aplikasi e-learning dalam pengajaran dan pembeljaran di sekolah. E – learning boleh didefinisikan kepada sebarang pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan rangkaian elektronik (LAN,WAN atau internet) untuk menyampaian isi kandungan, interaksi atau pemudahcaraan. Contoh media eletronik ialah Internet, Intranet, satelit, tape audio/ video, TV interaktif dan CD ROM. Di Malaysia perkembangan e-Learning yang masih baru berbanding dengan Singapura.
            Kementerian Pendidikan Malaysia dan sektor swasta seperti MIMOS dan Kumpulan Utusan bertanggungjawab untuk menjayakan agenda ‘e-learning’ kebangsaan. Melalui e-Learning proses pembelajaran pelajar lebih selesa, fleksibel dan kurang tekanan. penulis menyatakan mengapa e-Learning perlu dilaksanakan dalam sistem pendidikan di Malaysia.Antara masalah dan cabaran yang perlu dilalui dalam perlaksanaan e-Learning di sekolah-solah di Malaysia ialah akses dan kos pengendalian, kekurangan bahan pengajaran dan pembelajaran, kos bahan  dan infrastruktur serta latihan tenaga pengajar adalah antara kekangan yang terpaksa dihadapi dalam memastikan perlaksanaan e-learning di sekolah-sekolah.
Penulis juga membuat perbandingan diantara pembelajaran menggunakan e-learning dan kaedah tradisional. Penulis juga menyatakan beberapa strategi yang boleh dirujuk untuk membolehkan e-learning dilaksanakan di sekolah-sekolah. Penulis juga mengemukakan beberapa cadangan bagi membantu dalam usaha melaksanakan e-learning di sekolah-sekolah.
Dapatan daripada artikel ini saya dapati bahawa artikel ini menerangkan kepentingan e-learning dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Malaysia seharusnya tidak ketinggalan dalam mengaplikasikan e-learning bagi tujuan pengajaran dan pembelajaran agar proses pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih menarik dan mudah difahami oleh murid serta penggunaan (ICT) dapat ditingkatkan.Ekuiti

1 comment:

  1. Assalamu`alaikum wrwbt,
    Tahniah di atas blog yang sangat indah.

    Sekiranya Cik tahu ada artikal mengenai pencapaian pelajar bermasalah pendengaran di Malaysia di peringkat sekolah rendah dan menengah, boleh maklumkan kepada saya?
    Saya sedang membuat kajian yang berkaitan dengan masalah pendengaran di Malaysia.

    Terima kasih
    Siti Rokiah : srsiwok@gmail.com

    ReplyDelete