Pelajar Pasca Siswazah

My photo
Tanjong Malim, Perak, Malaysia
(Dari Kanan) Abdul Kalamudinsah Abd Karim, Rusmiza Rusle, Noraini Mohd Sohaimi, Nurul Aziyan Abd Aziz

Wednesday, May 9, 2012

Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah

Pendidikan di Malaysia semakin berkembang dan seiring dengan kemajuan dunia selaras dengan penggunaan kurikulum yang di tambah baik iaitu Kurikulum Standard Sekolah Rendah ( KSSR ). KSSR merupakan satu kurikulum yang di ambil daripada KBSR tetapi telah menjalani penambahbaikan serta kajian yang menyeluruh. Proses kearah penggubalan kurikulum pada hari ini memakan masa yang panjang bermula dari zaman selepas merdeka lagi. Pemimpin-pemimpin sentiasa berusaha agar pendidikan di Malaysia berdaya saing di peringkat antarabangsa.
            Walaupun pelaksanaan KSSR masih baru, guru-guru haruslah berusaha dengan lebih gigih agar segala yang dihasratkan dapat direalisasikan. Peneguhan dalam pembasmian buta huruf masih lagi menjadi agenda utama kerajaan. Kemahiran 3M iaitu membaca, menulis serta mengira diteruskan lagi dalam KSSR dan ditambah lagi dengan satu lagi M iaitu menaakul. Perkembangan kurikulum di negara ini dapat dilihat semakin pesat mengalami perubahan, bermula dengan pembelajaran secara ikut-ikutan atau tradisional sehinggalah pembelajaran bercorak aktif serta setanding dengan negara-negara maju yang lain. Pembelajaran aktif dan menyeronokkan ini tidak lagi berorientasikan peperiksaan. Oleh itu, para pelajar tidak lagi merasa terbeban. Guru-guru juga bebas untuk menguji serta menganalisa pencapaian murid-muridnya.
            Pentaksiran berasaskan sekolah ini memberi kebebasan kepada guru-guru serta sekolah untuk memilih kandungan ujian yang dilihat menghapuskan sistem peperiksaan sedikit demi sedikit. Murid-murid juga bebas untuk memberikan pendapat masing-masing dan mereka juga sentiasa digalakkan untuk mengambil peranan yang aktif dalam setiap aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. 

No comments:

Post a Comment