Pelajar Pasca Siswazah

My photo
Tanjong Malim, Perak, Malaysia
(Dari Kanan) Abdul Kalamudinsah Abd Karim, Rusmiza Rusle, Noraini Mohd Sohaimi, Nurul Aziyan Abd Aziz

Sunday, May 13, 2012

Fikiran terhadap Matematik



Dalam artikel ini menyatakan Kebimbangan matematik atau takut kepada matematik sebenarnya agak biasa. Kebimbangan matematik adalah agak sama stagefright. Mengapa seseorang mengalami stagefright? Takut akan sesuatu yang salah di depan orang ramai? Takut lupa garisan? Takut diadili buruk? Takut akan benar-benar kosong? Kebimbangan matematik menjelma takut kepada beberapa jenis. Perasaan takut bahawa seseorang tidak akan dapat melakukan matematik atau takut bahawa ia terlalu keras atau takut kepada kegagalan yang sering berpunca daripada mempunyai kurang keyakinan. Bagi kebanyakan bahagian, kebimbangan matematik adalah ketakutan melakukan matematik yang betul, minda kita ingin menarik kosong dan kita fikir kita akan gagal dan sudah tentu lebih kecewa dan bimbang fikiran kita menjadi, lebih besar peluang untuk menyediakan ruang kosong. Tekanan ditambah yang mempunyai had masa pada ujian matematik dan peperiksaan juga menyebabkan tahap kebimbangan tumbuh bagi ramai pelajar.
Punca Kebimbangan Matematik ?
Biasanya kebimbangan matematik berpunca daripada pengalaman yang tidak menyenangkan dalam matematik. Biasanya phobics matematik mempunyai matematik dibentangkan dalam apa-apa fesyen bahawa ia membawa kepada pemahaman yang terhad. Malangnya, kebimbangan matematik sering disebabkan oleh pengalaman pengajaran miskin dan miskin dalam matematik yang lazimnya membawa kepada kebimbangan matematik. Ramai pelajar yang saya temui dengan kebimbangan matematik telah menunjukkan pergantungan yang keterlaluan terhadap prosedur dalam matematik sebagai bertentangan dengan benar-benar memahami matematik. Apabila seseorang cuba untuk menghafal prosedur, peraturan dan rutin tanpa pemahaman banyak, matematik dengan cepat lupa dan soons panik set. Fikirkan tentang pengalaman anda dengan satu konsep - pembahagian pecahan. Anda mungkin mempelajari mengenai reciprocals dan saling bertolak. Dalam erti kata lain, 'Ia bukan milik anda memohon pertukaran mengapa, hanya terbalikkan dan membiak'. Dengan baik, anda menghafal peraturan dan ia berfungsi. Mengapa ia berfungsi? Adakah anda benar-benar memahami mengapa ia berfungsi? Adakah sesiapa setiap penggunaan pizza atau manipulatif matematik untuk menunjukkan kepada anda kenapa ia berfungsi? Jika tidak, anda hanya menghafal prosedur dan itu ialah. Berfikir matematik sebagai menghafal semua prosedur - bagaimana jika anda lupa beberapa? Oleh itu, dengan strategi jenis ini, ingatan yang baik akan membantu, tetapi, bagaimana jika anda 'tidak mempunyai ingatan yang baik. Memahami matematik adalah amat penting. Sekali pelajar menyedari mereka boleh melakukan matematik, pengertian kebimbangan matematik boleh diatasi. Guru dan ibu bapa mempunyai peranan penting untuk memastikan pelajar memahami matematik yang dibentangkan kepada mereka.
Mitos dan Salah tanggapan
Tiada yang berikut adalah benar!
Kau dilahirkan dengan gen matematik, sama ada anda mendapat atau tidak.
Matematik adalah untuk lelaki, wanita tidak pernah mendapat matematik!
Ia putus asa, dan terlalu keras bagi orang-orang purata.
Jika sebelah logik otak anda tidak adalah kekuatan anda, anda tidak akan melakukan yang baik dalam matematik.
Matematik merupakan masalah budaya, budaya saya tidak pernah!
Ada hanya satu cara yang betul untuk melakukan matematik.
Mengatasi Kebimbangan Matematik
1. Satu sikap yang positif akan membantu. Walau bagaimanapun, sikap positif yang datang dengan kualiti pengajaran untuk pemahaman yang sering tidak kes dengan pendekatan tradisional kepada pengajaran matematik.
2. Bertanya soalan, bertekad untuk 'memahami matematik'. Tidak menyelesaikan apa-apa yang kurang semasa pengajaran. Meminta ilustrasi yang jelas dan atau demonstrasi atau simulasi.
3. Mengamalkan kerap, terutama apabila anda sedang menghadapi kesukaran.
4. Apabila kefahaman jumlah melarikan diri anda, sewa tutor atau kerja dengan rakan-rakan yang memahami matematik. Anda boleh melakukan pengiraan, kadang-kadang ia hanya mengambil pendekatan yang berbeza untuk anda memahami beberapa konsep.
5. Jangan hanya membaca lebih nota anda - adakah matematik. Mengamalkan matematik dan pastikan anda jujur ​​boleh menyatakan bahawa anda memahami apa yang anda lakukan.
6. Berterusan dan tidak lebih menekankan hakikat bahawa kita semua seseorang melakukan kesilapan. Ingat, beberapa pembelajaran yang paling kuat berpunca daripada membuat kesilapan.

No comments:

Post a Comment