Pelajar Pasca Siswazah

My photo
Tanjong Malim, Perak, Malaysia
(Dari Kanan) Abdul Kalamudinsah Abd Karim, Rusmiza Rusle, Noraini Mohd Sohaimi, Nurul Aziyan Abd Aziz

Sunday, May 6, 2012

Pemulihan dan Pelaksanaan Kajian TIMSS 2007

Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Seri Najib Bin Tun Razak telah membentangkan 6 Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) pada 27 Julai 2009. Matlamat NKRA Pendidikan ialah meluaskan akses kepada pendidikan berkualiti dan berkemampuan. Misi ini akan terlaksana jika kita kembali semula kepada dasar mengajar Matematik dan Sains dalam Bahasa Malaysia kerana hasil Kajian TIMSS 1999 dan 2003 membuktikan prestasi pelajar kita dalam Matematik dalam kohort yang diajar dalam Bahasa Malaysia itu tinggi. Sebaliknya kohort yang diajar dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) tahun 2007 itu menyebabkan prestasi pelajar Malaysia dalam TIMSS 2007 merosot dengan ketara, kerana kebanyakan mereka sukar belajar matematik dalam Bahasa Inggeris.
Pelaksanaan menggunakan Bahasa Malaysia untuk pengajaran matematik bukan sukar seperti yang diperbesarkan oleh sesetengah pihak. Ini adalah kerana:
1.    Peperiksaan Matematik dibuat dalam dwibahasa diperingkat peperiksaan UPSR, PMR dan SPM walaupun dasar PPSMI dijalankan. Mengikut kajian, sebahagian besar pelajar UPSR tahun 2008 Sekolah Kebangsaan telah memilih untuk menjawabnya dengan merujuk terjemahan dalam Bahasa Malaysia.
2.    Penyediaan semula buku teks dalam Bahasa Malaysia. Hanya dengan mengadaptasi saja buku teks dalam Bahasa Inggeris ke dalam Bahasa Malaysia. Dewan Bahasa dan Pustaka boleh menjalankan ini dengan bantuan para pendidik dan guru pakar.
3.    Program dan modul perisian dan komputer yang sedia ada dalam Bahasa Inggeris tidak perlu diganti atau ditukar ke dalam Bahasa Malaysia. Dalam keadaan sekarang, alat-alat ini kurang digunakan dikebanyakkan sekolah. Tetapi bahan yang sediaada itu boleh terus digunakan sebagai rujukan tambahan.
4.    Semua guru Matematik sudah terlatih dan cekap untuk mengajar dua mata pelajaran ini dalam Bahasa Malaysia (dari peringkat sekolah rendah dan menengah), kerana mereka telah pun mengajarnya dalam Bahasa Malaysia sebelum ini dan guru tidak perlu dilatih semula dalam Bahasa Malaysia.
Rasanya tiada penambahan kos yang besar untuk kembali menggunakan Bahasa Malaysia bagi pengajaran Matematik di sekolah. Kos yang terlibat hanya dalam penyediaan buku teks dan buku kerja matematik dalam Bahasa Malaysia.
Penggunaan Bahasa Melayu semasa pengajaran Matematik sebelum tahun 2003 telah menghasilkan pembelajaran yang berkesan, pengetahuan dan pencapaian yang baik bertaraf antarabangsa bagi kebanyakan pelajar kita, seperti yang terbukti dalam Kajian TIMSS 1999 dan 2003. Pengetahuan yang kukuh dalam matematik (sebelum terlaksana PPSMI) telah membolehkan pelajar kita menyambung pelajaran tinggi mereka dengan mudah di luar negara. Asas yang kukuh dalam matematik diperingkat sekolah rendah dan menengah amat penting untuk membolehkan mereka meneruskan pelajaran keperingkat lebih tinggi. Menjadi satu kesalahan apabila kita menganggap kecekapan dalam berbahasa Inggeris itu menjadi prasyarat untuk membolehkan pelajar meneruskan pelajarannya keperingkat lebih tinggi. Sebenarnya, pengetahuan yang kukuh dalam matematik menjadi prasyarat untuk pengajian dalam pelbagai bidang dan bukannya kerana Bahasa Inggeris semata-mata.
Sebelum dasar PPSMI diperkenalkan, asas pengetahuan matematik pelajar kita kukuh, dan kebanyakkan pelajar kita dengan mudah dapat menambahkan lagi kecekapan mereka dalam Bahasa Inggeris atau belajar bahasa asing bagi meneruskan pelajaran. Mengikut kajian, peningkatan prestasi Bahasa Inggeris akibat dari dasar PPSMI pelajar Tahun 5 dan Tingkatan 2 (2008) adalah pada tahap minimum. Dengan kata lain, sepanjang pelaksanaan dasar PPSMI sejak enam tahun lalu telah gagal meningkatkan prestasi Bahasa Inggeris pelajar kita. Berikut adalah antara program pemulihan matematik yang sedang dijalankan oleh kerajaan Malaysia kesan dari laporan TIMSS 2007.
1.    Program Memartabatkan Bahasa Malaysia dan memperkasakan Bahasa Inggeris (MBMMBI) diperkenalkan bagi menggantikan program PPSMI. Pengajaran dan pembelajaran matematik di sekolah adalah dalam Bahasa Malaysia di SK atau bahasa ibunda di SJKC dan SJKT dan bukan lagi dalam Bahasa Inggeris.
2.    Penambahbaikan dalam kurikulum dimana Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) dan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) diperkenalkan untuk menggantikan KBSR dan KBSM. Ianya meliputi kaedah pengukuhan dan penguasaan asas kemahiran berbahasa melalui pendekatan modular bersepadu, seimbang dan holistik menerusi modul P & P.
3.    Menggalakkan guru matematik mengikuti kursus peningkatan profesionalisme dan mendedahkan mereka kepada perkembangan terbaru dalam bahasa serta pedagogi.
4.    Kementerian menyediakan mekanisme soft landing pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik diajar dalam Bahasa Malaysia yang mana kedua-dua mata pelajaran itu diajar dalam dwibahasa mulai tahun 2010 di sekolah rendah dan menengah. 

No comments:

Post a Comment