1.
Dalam
kebanyakan negara, pelajar yang menyatakan yang mereka belajar mata pelajaran
ini dalam bahasa ibunda adalah secara puratanya lebih tinggi pencapaian ujian
TIMSS berbanding dengan pelajar yang menyatakan mereka belajar matematik dalam
dalam bahasa asing di peringkat rendah dan menengah.
2.
Purata
taraf pendidikan ibubapa yang tinggi menyumbang kepada purata pencapaian yang
tinggi dalam Matematik di kebanyaka negara.
3.
Pelajar
yang mempunyai kelengkapan komputer serta kemudahan internet di rumah dan di
sekolah mempunyai pencapaian matematik yang lebih baik berbanding pelajar yang
tidak mendapat kemudahan tersebut.
4.
Pelajar secara amnya mempunyai sikap positif terhadap matematik, secara purata di seluruh negara, dan mereka
yang mempunyai sikap yang lebih
positif mempunyai pencapaian
matematik purata yang
lebih tinggi daripada
pelajar dengan sikap
yang kurang positif.
5.
Terdapat kaitan yang positif antara
pelajar-pelajar menghadiri sekolah
dengan kelemahan dari segi ekonomi
keluarga mereka dengan pencapaian matematik.
6.
Purata pencapaian matematik paling tinggi dalam kalangan pelajar-pelajar yang kehadiran penuh ke
sekolah berbanding dengan kehadiran
pelajar yang tiba
lewat, ketidakhadiran dan ponteng
kelas.
7.
Pengetua ditanya sejauh
mana kekurangan atau kekurangan dalam sumber-sumber
memberi kesan kepada kemampuan sekolah
am mereka untuk memberikan arahan.
8.
Pengetua dan guru-guru
mempunyai pandangan yang positif
terhadap iklim sekolah.
No comments:
Post a Comment