Pelajar Pasca Siswazah

My photo
Tanjong Malim, Perak, Malaysia
(Dari Kanan) Abdul Kalamudinsah Abd Karim, Rusmiza Rusle, Noraini Mohd Sohaimi, Nurul Aziyan Abd Aziz

Sunday, May 6, 2012

Faktor Pencapaian Matematik dalam Kajian TIMSS 2007

Laporan kajian TIMSS 2007 telah menyenaraikan beberapa faktor yang boleh dihubungkait dengan pencapaian Matematik di negara yang menjadi peserta. Antara lain Laporan itu menyatakan:
1.    Dalam kebanyakan negara, pelajar yang menyatakan yang mereka belajar mata pelajaran ini dalam bahasa ibunda adalah secara puratanya lebih tinggi pencapaian ujian TIMSS berbanding dengan pelajar yang menyatakan mereka belajar matematik dalam dalam bahasa asing di peringkat rendah dan menengah.
2.    Purata taraf pendidikan ibubapa yang tinggi menyumbang kepada purata pencapaian yang tinggi dalam Matematik di kebanyaka negara.
3.    Pelajar yang mempunyai kelengkapan komputer serta kemudahan internet di rumah dan di sekolah mempunyai pencapaian matematik yang lebih baik berbanding pelajar yang tidak mendapat kemudahan tersebut.
4.    Pelajar secara amnya mempunyai sikap positif terhadap matematik, secara purata di seluruh negara, dan mereka yang mempunyai sikap yang lebih positif mempunyai pencapaian matematik purata yang lebih tinggi daripada pelajar dengan sikap yang kurang positif.
5.    Terdapat kaitan yang positif antara pelajar-pelajar menghadiri sekolah dengan kelemahan dari segi ekonomi keluarga mereka dengan pencapaian matematik.
6.    Purata pencapaian matematik paling tinggi dalam kalangan pelajar-pelajar yang kehadiran penuh ke sekolah berbanding dengan kehadiran pelajar yang tiba lewat, ketidakhadiran dan ponteng kelas.
7.    Pengetua ditanya sejauh mana kekurangan atau kekurangan dalam sumber-sumber memberi kesan kepada kemampuan sekolah am mereka untuk memberikan arahan.
8.    Pengetua dan guru-guru mempunyai pandangan yang positif terhadap iklim sekolah.

No comments:

Post a Comment