Pelajar Pasca Siswazah

My photo
Tanjong Malim, Perak, Malaysia
(Dari Kanan) Abdul Kalamudinsah Abd Karim, Rusmiza Rusle, Noraini Mohd Sohaimi, Nurul Aziyan Abd Aziz

Thursday, March 22, 2012

Semangat Berpasukan

Artikel 3 : Nilai Bitara

Dalam sesuatu organisasi terdapat ramai ahli yang akan menjalankan tanggungjawab yang telah ditetapkan. Semangat berpasukan di kalangan semua ahli yang terdapat dalam satu-satu organisasi bawah satu pimpinan amat perlu dalam menjadikan matlamat yang dirancang tercapai. Setiap ahli kumpulan dalam organisasi perlulah saling hormat-menghormati, bertolak ansur dan bekerjasama menjalankan tanggungjawab kepada kumpulan dan matlamat yang telah ditetapkan. Dalam semangat berpasukan, terdapat nilai yang perlu ada bagi setiap ahli iaitu, muafakat, fokus, hormat menghormati dan bangga.
            Sikap muafakat dalam semangat berpasukan ialah saling bekerjasama menangani masalah yang dihadapi bersama. Elakkan salah faham dan prasangka sesama ahli. Sebagai contoh, dalam menjalankan aktiviti panitia, kerjasama semua ahli diperlukan untuk memantapkan lagi hasil yang dimatlamatkan. Seandainya ada guru dalam waktu-waktu sedang menjalankan aktiviti menghadapi masalah yang tidak dapat dielakkan, ambil alih tugasnya sementara dengan rela hati tanpa sebarang prasangka. Bantuan dan galakan juga boleh diberikan kepada rakan sekumpulan untuk meningkatkan pencapaian murid dalam akademik. Bagi murid pula, guru boleh menjalankan aktiviti mentor mentee sebagai salah satu kaedah untuk meningkatkan pemuafakatan di kalangan mereka. Guru menempatkan murid terdiri dari kelas yang berbeza dan tahap yang berbeza untuk mereka selesaikan permasalahan yang diberi. Pemerhatian ini ketara boleh dilihat dan dilaksanakan semasa aktiviti kokurikulum. Sebagai contoh aktiviti perkhemahan pengakap, murid tahun 5 dan 6 boleh mengajar murid tahun 3 dan 4 bagaimana membina gajet, memasang khemah dan banyak lagi. Dalam aktiviti panitia matematik pula, murid akan membantu dan mengajar bagaimana menyelesaikan permasalah matematik berdasarkan formula. Ini secara tidak langsung murid mahir bertambah kukuh dalam penyelesaian masalah, manakala murid lemah semakin mahir dalam memahami konsep. Tujuan utama permuafakatan ini adalah menyatukan murid-murid bekerjasama dalam pelbagai situasi dan membantu mereka membina pemahaman ilmu bukan hanya datang dari buku dan guru, tetapi turut datang dari pengalaman orang lain dan kerjasama.
            Dalam berpasukan, setiap ahli secara langsung atau tidak langsung perlu ada matlamat. Tidak kira samada matlamat individu atau pun kumpulan, ianya mestilah terlaksana. Contohnya yang sentiasa guru-uru dan murid-murid lihat disekolah, matlamat sekolah terpampang dengan tertulisnya Visi dan Misi sekolah. Visi dan Misi inilah yang perlu dilaksanakan oleh guru dan murid saban tahun. Matlamat terdiri dari dua kategori iaitu matlamat jangka pendek atau jangka panjang. Sebagai contoh, matlamat jangka pendek, murid mengetahui proses fotosintesis tumbuhan. Manakala matlamat jangka panjang pula ialah murid mahu mendapat kuputusan A dalam setiap mata pelajaran. Matlamat ini juga dirancang dan ditetapkan oleh guru. Guru mencatat perkembangan murid untuk memastikan keberkesanan dan pencapaian yang telah dicapai. Sekiranya tidak tercapai, kaedah diolah kembali bersesuaian dengan matlamat yang telah ditetapkan.
            Saling hormat-menghormati di kalangan ahli kumpulan perlu diterapkan dan ditanam dalam jiwa setiap ahli. Elakkan sikap mementingkan diri dan salah guna kuasa. Ini membantu memupuk sikap saling mempercayai di kalangan ahli kumpulan. Menghormati hak dan keistimewaan orang lain dapat mengelakkan masalah konflik dan salah faham di dalam kumpulan. Tidak kira tua atau muda, berpangkat atau ahli biasa, kita mestilah saling menghormati dan berikan penilaian sewajarnya. Tidak salah menghormati orang yang lebih muda. Mereka tetap akan belajar dari pengalaman dan pemerhatian sebagai contoh terbaik untuk diamalkan.
            Setiap sekolah ada identiti tersendiri. Kita sepatutnya bangga apa yang telah dicapai oleh sekolah dan perbaiki lagi kelebihan yang ada. Sebagai contoh, sekolah mewakili peringkat kelompok dalam pertandingan Karnival Bahasa, secara tidak langsung, murid-murid dan guru berasa bangga atas pencapaian tersebut. Murid bercerita kepada ibubapa, ibubapa murid tersebut akan menceritakan kepada ahli keluarga yang lain. Bagi guru pula, mereka bangga hasil usaha yang telah dilaksanakan dan kana berkongsi dengan guru dari sekolah lain semasa berkursus. Guru Besar pula akan ditanya semasa dalam mesyuarat bersama guru-guru besar sekolah lain.

No comments:

Post a Comment