Pelajar Pasca Siswazah

My photo
Tanjong Malim, Perak, Malaysia
(Dari Kanan) Abdul Kalamudinsah Abd Karim, Rusmiza Rusle, Noraini Mohd Sohaimi, Nurul Aziyan Abd Aziz

Saturday, March 17, 2012

Integriti

Artikel 1 : Nilai Bitara

NILAI PROFESIONAL YANG PERLU DIMILIKI OLEH SEORANG GURU
            Sebagai seorang guru yang perlu mematuhi standard guru di bawah domain nilai, Nilai BITARA boleh dijadikan panduan. Terdapat enam aspek guru yang berkesan seperti yang digariskan dalam nilai Bitara. Nilai BITARA yang pertama ialah integriti.
INTEGRITI
Nilai Bitara yang pertama untuk menunjukkan ciri-ciri guru yang berkesan dalam pengajaran ialah integriti. Terdapat empat aspek sebagai aras petunjuk bagi nilai integriti yang perlu bagi seorang guru untuk meningkatkan pengajaran.
            Petunjuk pertama ialah ADIL. Guru mestilah adil dengan diri sendiri menunaikan tanggungjawap terhadap kelas iaitu mestilah tepat memulakan dan menamatkan kelas yang telah dijadualkan. Guru tidak menggunakan masa didalam kelasnya untuk mencuri tulang. Contohnya, menanda buku di dalam kelas, berurusan perniagaan melalui telefon semasa waktu pengajaran dan pembelajaran, melayari laman web semasa mengajar dan sebagainya. Guru seharusnya adil dengan diri sendiri dan murid. Kerana murid berhak mendapat yang terbaik dan guru sepatutnya memberikan yang terbaik.
            Amanah dalam menjalankan tanggungawab guru juga tergandung dalam aspek integriti. Guru seharusnya amanah dalam mendidik murid-murid, menjaga serta menyayangi harta sekolah. Dalam konteks amanah dalam pengajaran, guru seharusnya amanah dalam menyampaikan ilmu pengajaran dan pembelajaran berdasarkan subjek yang diajar. Dalam pada itu, guru tidak seharusnya hanya menumpu semasa di dalam kelas. Adakalanya pengajaran dan pembelajaran secara tidak langsung diluar kelas turut memberikan impak yang positif dalam diri murid-murid. Disinilah kadangkala timbulnya nilai didikan membentuk akhlak murid-murid.
            Guru haruslah telus dalam melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran. Maksu telus disini ialah bersesuaian dengan skema pembelajaran dalam tempoh masa yang ditetapkan. Contohnya pada minggu pertama persekolahan, guru sudah mengajar topik pertama. Tetapi adakalanya terpaksa berterusan dalam minggu kedua berdasarkan kepada kemampuan murid untuk mengikuti proses pengjaran dan pembelajaran tersebut.
            Sikap akauntabiliti perlulah dipamerkan dengan melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran mengikut rancangan pengajaran yang telah ditetapkan. Sebagai contoh dalam pendidikan seni visual, murid-murid diminta melukis bunga hiasan yang terdapat di kawasan sekolah. Proses pengajaran dan pembelajaran ini sesuai dilaksanakan di luar kelas. Pengajaran dan penbelajaran kurang berkesan sekiranya guru melaksanakan di dalam kelas dan hanya menggunakan imaginasi murid-murid untuk melukis pokok-pokok tersebut. Segala arahan dan peraturan dari pihak atasan samada guru besar, Pejabat Pelajaran Daerah, Jabatan Pelajaran Negeri ataupun Kementerian. Contohnya seperti membuat ‘headcount’, ini merupakan penyelidikan yang dilaksanakan oleh guru untuk menilai tahap murid dan perlu diserahkan kepada Jabatan dalam masa yang telah ditetapkan. Segala arahan yang diberi perlulah dilaksanakan dan bertanggungjawab atas tugasan yang diberikan sepenuhnya. Kegagalan adalah berpunca dari diri sendiri.

No comments:

Post a Comment