Pelajar Pasca Siswazah

My photo
Tanjong Malim, Perak, Malaysia
(Dari Kanan) Abdul Kalamudinsah Abd Karim, Rusmiza Rusle, Noraini Mohd Sohaimi, Nurul Aziyan Abd Aziz

Saturday, March 17, 2012

Profesional

Artikel 2 : Nilai Bitara

NILAI PROFESIONAL YANG PERLU DIMILIKI OLEH SEORANG GURU

Sebagai seorang guru yang perlu mematuhi standard guru di bawah domain nilai, Nilai BITARA boleh dijadikan panduan. Terdapat enam aspek guru yang berkesan seperti yang digariskan dalam nilai Bitara. Nilai BITARA yang kedua ialah profesional.
PROFESIONAL
Profesional merujuk kepada kemampuan dan kemahiran dalam profesion serta melibatkan kemahiran dan kecekapan di dalamnya. Untuk meningkatkan tahap profesional, kita mestilah menunjukkan minat yang mendalam dalam sesuatu perkara sebagai contoh guru yang minat dalam kejurulatihan ragbi akan mempelajari segala aspek dalam permainan tersebut sebelum di ketengahkan di peringkat sekolah. Dalam pada itu, sebagai guru yang berminat untuk meningkatkan kualiti diri dan pelajarnya, latihan akan diberikan peringkat demi peringkat sehingga mereka mahir. Dalam contoh ini, latihan yang diberikan tidak memadai melainkan ada pertandingan persahabatan untuk menilai diri dan latihan yang telah diberikan. Sekiranya hasil dibawah aras yang telah ditetapkan, baiki kesilapan dan kelemahan. Atur semula jadual latihan, cara latihan dan persefahaman dalam kumpulan. Ambil kekalahan sebagai nilai positif untuk meningkatkan lagi mutu sedia ada.
            Dibawah nilai profesionalisma, terdapat empat pecahan iaitu, beretika, iltizam, cinta ilmu dan kompeten. Beretika ialah sentiasa mengutamakan kepentingan organisasi. Dalam organisasi sekolah, guru yang beretika akan menjaga maruah sekolah, guru-guru dan murid-murid disekolahnya. Segala maklumat peribadi di dalam organisasi tidak seharusnya dibawa keluar apatah lagi mengaibkan sesetengah individu didalam organisasi tersebut.
            Besikap iltizam atau komited ialah menjalankan tugas dengan penuh semangat dan berdedikasi. Skop tugasan guru yang utama ialah pengajaran dan pembelajaran. Tugasan yang diberikan perlu dirancang dan dilaksanakan dengan teliti dan terperinci. Guru perlu melaksanakan tanggungjawab dan tugasan dengan sepenuh hati tanpa mengira masa. Sebagai contoh, kelas tambahan yang telah dirancang untuk dilaksanakan pada hujung minggu bagi meningkatkan kualiti dan kuantiti pelajar yang bakal menghadapi peperiksaan UPSR. Guru seharusnya sepenuh hati melaksanakan tugasan ini. Jadikan diri sebagai ‘role-model’ untuk murid-murid supaya dapat meningkatkan usaha mereka dalam pengajaran dan pembelajaran.
            Cintakan ilmu turut membantu meningkatkan tahap profesionalisma. Guru perlu mencari ilmu untuk keperluan dirinya dan merangka strategi yang boleh membangunkan minda murid-murid dan diri sendiri. Terapkan dalam diri ilmu yang dipelajari tak pernah cukup. Dalam hal ini, guru seharusnya menyedari bahawa ilmu yang diperolehi sebenarnya sangat sedikit dan perlu sentiasa ditambah. Selain itu, guru perlu juga menyemaikan rasa cinta kepada ilmu di kalangan murid. Bukankah pembelajaran perlu diamalkan sepanjang hayat?
            Sikap kompeten dalam nilai profesinalisma ialah menyiapkan tugasan yang berkualiti dan efisyen dalam jangka masa yang telah ditetapkan. Sebagai contoh, setiausaha bagi mesyuarat guru dikehendaki menyiapkan minit mesyuarat selewat-lewatnya 2 hari. Guru juga harus memastikan diri atau murid murid mencapai tahap kecekapan dalam tempoh yang ditentukan. Sebagai contoh, pada bulan Januari, murid tahap 2 sudah menguasai kemahiran menambah, menolak, mendarab dan membahagi. Murid-murid tidak hanya menguasai malah memahami sehingga dapat diaplikasikan dalam kehidupan seharian tanpa sebarang masalah. Dalam pada itu, guru dan murid-murid akan memastikan pembelajaran adalah bersifat kontemporari dan sepanjang hayat. Guru dan murid akan meningkatkan memperkemaskan dengan ilmu dan kemahiran baru sesuai dengan tajuk pembelajaran yang akan dan telah dipelajari. Contohnya dalam kaedah pendaraban bagi murid tahap 2, ada kaedah-kaedah baru yang boleh guru-guru ketengahkan dari hasil kajian masing-masing. Guru boleh menggunakan kaedah lama untuk pengenalan dan kaedah baru untuk pengukuhan pendaraban.

No comments:

Post a Comment